Saturday, March 28, 2009

KOLOT???????

Salam.......

Kah,kah,kah,kah.......

byk perkara lucu yg aku ingat balik...



Ketika aku kecik aku ingat lg seorang tua yg hampir baya atuk aku sedg duduk di kaki lima.Aku sangkakn die 2 melepaskn penat ke.Rupa2nyer die tengah membelek 10 keping kertas no ekor dekat tgn.Lalu seorang pakcik yg agak sebaya dgn beliau menegur,"Woi,dah tue2 pon berekor lg ke?!!!".

Dgn selamba beliau berkata,"Sape kate no ekor ni judi???".Aku agak tergamam masa 2.Nak je dlm hati ni tegur pakcik yg nyawa hampir lupus 2.Tp disebabkn aku masih hingusan lg n kebetulan pulak aku selsema.so,aku bior je lah.Itu adalh insiden pertama aku melihat kekolotan fikirn org tue2 yg x sedor diri.

Selepas 2 aku lihat byk lg kepincangan masyarakat.Yg berdangdut sampai pagilh,yg minum arak walau dh beruban kat kepale,mcm2 lh.


Kemudian ketika aku besor skit.Seorg rakanwati aku mengomel dgn nada yg marah.Aku sejenis yg prihatin terus bertanya,"Why?".Die pn ckp,die di tegur kwn aku yg agak islamik.Katany kwn islamik aku marah sebab die berbual dgn seorg mamat jiwang hingga menimbulkn umpatan dikalangn kwn2 n penambh ceritaan oleh kaki2 gosip.Dgn iringn rase x puas hati die p ckp,"Agaknye bdk lelaki Kelas ni KOLOT abes!!!".

Lantas neutron otak aku terpikir,kalo dh tergedik2 smbil dok rapat2 masa tgh berbual tu agakny maju.Tp sebabkn die tgh marah aku diamkn aje.Tp sempat gak aku brseloroh"xyah la berbual dekat2,jauh sebatu pn xpe".
Kini aku dah masuk matrik.Kt sini xde warden yg tegur kalo dok rapat2.Xdenye nk jumpe kaunselor atau cikgu disiplin kalo dilabel sebagai 'couple of the year.Tp bab2 cmni aku xbrani k komen lelebih.Takut jd munafik plak.Walau ape pn kalo dh taik 2 busuk,nak kate wangi pn mcm org gile plak lagaknye.
Berbalik pd cerite kolot.Skang ni aku tgk byk fesyen2 yg thp mju 100 thn akn dtg.Bukan nkmengutuk tp dh thp mencemuh dh ni.Mungkn dlu zmn pak cik2 kite zmn rock kapak.Tp aku ingt gak mak aku ckp akcik aku jd tukang azan kt masjid.Walaupn menganggurtp[ kes curi xde pn berlaku.Yg aku nk tekankn kt sini bkn kesalahan fesyen 2,akhlak yg terikut oleh budaya fesyen 2.Ape kalo ikut budaya gothik semayang bleh lupe?Kalo nk jd bdk shuffle azan pn dok kesat tapak kaki lg?Mungkn aku ketinggalan skit,tp syukur gak la sbb xla aku jadi mat rempit yg xde terune n menghilangkn jugak dara2 minah2 rempit.
Kalo kite belajar sejarah,bangsa yg bertamadun adalah bangsa yg tinggi ilmu n teknologiny,diikuti jugak akhlak n moral yg tinggi.Jdi maju ke kite kalo xde tamadun????
Kembalilh kite pd zmn batu......
Walau ape2 pnkite bleh kaut smue kecanggihan n kehbatan muzik barat tp bkn tamdun bodoh diorg 2.....
JADILAH ORANG YG MAJU DGN AKHLAK BERMUTU......
JGN JADI HANTu!!!!!!!


No comments:

Post a Comment